Nyugat-Magyarország legnagyobb múltú történelmi útvonala a Borostyánkő út évezredes alkotás, amely azt a célt szolgálta, hogy a mediterrán térség népeit összekösse a kontinens belsejével egészen az Északi-tengerig, amelynek partjain a - már az őskorban is kedvelt - féldrágakő, a borostyánkő lelőhelye volt.
Utazásunk során inkább csak lélekben érintjük a valós borostyánkő utat,
a testvérvárosi látogatás Olaszországba visz minket.
Ma hallottam róla először és lenyűgözött az a tiszta egyszerűség, amit ő alkotott.
Különösen a barcelonai német pavilon, 1929 -ből és a „Farnsworth ház”modernsége tetszik.
Kedvelem a rusztikus stílust, a melegebb építőanyagokat, pl. a fát,
de gyönyörűnek érzem az üveget, a fémet is,
a hidegséget feloldja a természet, amit teljesen magába enged.
Eszembe jut a filmHáz a tónál.
Lehet, hogy ép szaglással nem érzed az eső áztatta föld illatát?
Lehet, hogy ép ízlelő szemölcsökkel nem tudod milyen édesanyád húslevesének az íze?
Lehet, hogy ép füllel nem hallod meg a madarak reggeli csacsogását, a füledbe dugott üvöltő zenétől?
Lehet, hogy jobb lenne időben meglátni az élet egyszerű szépségét mielőtt elveszted látásod...
"Az agy kapacitásának hatékonyabb kihasználására
több kidolgozott módszer áll rendelkezésünkre.
„Brain-storming”,
„kulcsszavak módszere”,
„fogas módszer”,
„Gondolat Térkép”
– hogy csak néhányat említsünk a
kevésbé ismertek illetve használtak közül.
A Gondolat Térkép (Mind Map) módszer hazai elterjedése is jó példája annak,
mennyire nehezen tudnak a gyakorlatban gyökeret verni a hagyományos
gondolkodásmódtól eltérő megközelítést kívánó módszerek.
Mindig, amikor egy gondolatunk támad, a biokémiai elektromágneses ellenállás csökken
és keresztülvágja magát az impulzus a sejteken.
Következő alkalommal ugyanennek a gondolatnak
már könnyebb lesz áthatolni.
Minél többször hajtunk keresztül az úton,
annál járhatóbb lesz. Sok ismétlés után, egy szép széles pályán haladhatunk.
Minél többet használjuk, annál könnyebben járható lesz.
Vagyis minden ismétlés növeli a következő ismétlések lehetőségét."
Gulliver utazásainak egyik története a Nyihahák országában játszódik.
A siker hasonlít a lovagláshoz, meg kell ülni.
Egy nagyon sikeres producer: Jerry Weintraubnak sikerült szárnyra kapnia.
Készült az életéről egy nagyon hangulatos film.
Csodálatos házai, társai, élete, kitartásának és ötleteinek, bátorságának is köszönhető.
Kiskorom óta szeretem a különleges édességeket: finom karamellákat, a marcipánt, a csokoládét, csokoládéba forgatott gyümölcsöket, mogyorót, mazsolát...Drága nagypapám csemege gyereknek nevezett. Talán ezért is tetszett a Csokoládé című film hangulata, a bátorság amivel megnyílt a kis üzlet,
a kifinomult édességek szépsége. A csokoládé, mint a tűz titokzatos, varázslatos, kiismerhetetlen és vonzó.
A csokoládéról, mint az élet egyik bűnös öröméről:
A Csíkszentmihályi Mihály által leírt "optimális élmény"
- a flow- az aktuálisan zajló cselekvésbe való teljes bevonódás. A flow élményét érezheti a hegymászó, a zenész vagy a tudós, amikor teljesen belefeledkezik a cselekvésbe - de mindannyian érezhetjük, és érezzük is ezt az érzést, akár főzés, barkácsolás, futballozás vagy bármilyen, egész lényünket megmozgató cselekvés közben.
A flow lényege a kellő erőfeszítés nyomán létrejövő kompetencia élménye (képes vagyok megcsinálni),
és az önmagunkkal, saját cselekvésünkkel való teljes azonosság (" ezt ÉN csinálom").
"A valóságban az élet minősége nem függ közvetlenül attól, hogy mink van, vagy mit gondolnak rólunk mások. Ha van valaminek egyáltalán szerepe ebben, akkor annak, hogy mi hogyan érezzük magunkat,
és mit gondolunk arról, ami történik velünk.
Hogy az életünket jobbá tegyük, az élményeinket kell jobbá tenni."
"Ha kialakítunk egy bizonyos belső fegyelmet, akkor megváltoztathatjuk a hozzáállásunkat,
az egész világlátásunkat, az élethez való közelítésünket....
Az ember azzal kezdi, hogy azonosítja azokat a tényezőket, amelyek a boldogsághoz vezetnek,
és azokat, amelyek a szenvedéshez.
Ha ezt megtettük, fokozatosan ki tudjuk iktatni azokat a tényezőket,
amelyek a szenvedéshez vezetnek, és azokat gyakoroljuk, amelyek a boldogsághoz vezetnek.
Ez a megoldás." Dalai Láma
A boldogság tanulható!
. Válasszuk az örömöt, a boldogságot hozó meggyőződéseket, gondolatokat,
keressük a vágyainkat, céljainkat elérhetővé tevő utakat, megoldásokat, cselekvéseket.
Sokféle önsegítő, önfejlesztő program és módszer van. Kevesen gondolkodunk el rajta és még kevesebben használjuk a különböző technikákat.
Ennek oka, hogy túl sok ilyenről hallunk és esetleg nem hiszünk benne,
nem vagyunk készek a befogadására.
Most hallottam először Bagdi Belláról. A módszer amit ő ajánl megtetszett:
Ez egy problémamegoldó folyamat, amit teljes egészében önmagadban folytatsz le.
A problémák nem egyebek, mint a tudatalattinkban visszajátszódó emlékek.
Amikor valami gondod támad valakivel, akkor valójában nem azzal az emberrel van gondod,
hanem azzal az emlékkel, ami felszínre jön benned, és amire reagálsz.
Ezzel van gondod.
A módszer lényege, hogy semlegesítse a tudatalattinkból azokat az emlékeket, amelyeket problémának érzékelünk.
Ezt úgy érhetjük el: ha folyamatosan tisztítjuk a tudatalattinkat ezektől a korlátozó emlékeinktől.
Ami nekem természetes, az másnak nem biztos.
Ha valamit szeretnék vagy akarok és az nem csak tőlem függ, akkor a másik személlyel ezt egyeztetnem kell.
Az egyes emberek megint mást szeretnének, mint mi
és ők is meg szeretnének győzni bennünket a saját igazukról.
Mindenki igyekszik azt megtenni, ami az ő igényeit leginkább ki tudja elégíteni.
Ez sokszor nem az, amit mi szeretnénk, így összeütközésbe kerülünk.
Jobb híján, erőből igyekszünk megoldani a konfliktusainkat.
Nincs is ezzel semmi baj, mert ezt szoktuk meg, ez az első ötletünk,
csak legtöbbször rossz érzéseket teremt bennünk és a másikban is.
Probléma megoldó kérdéssor:
Sajnálom? Meg tudok bocsátani? Tudok jót tenni? Ki tudom javítani a hibát? Türelmes vagyok?
A kérdésekre válaszolva egyre enyhülnek az érzések,
majd a megértés jeleit fedezzük fel magunkon,
nyugodtabbak leszünk,
majd a lelkesedés, öröm, felszabadultság melléktermékeként a bőség is megjelenik.
Igen magas erő, motiváltság és lelkesedés lesz bennünk.
A végére egy lelkileg letisztult állapotba kerülve kéréseket tehetünk fel.
A kéréseink igen nagy százalékban teljesülnek ilyenkor,
mert ekkorra lélek közeli állapotba kerülünk.
Mint tudjuk, a tiszta kérés azonnal teljesül.
Ezt az erőt adó belső energiát magunkban kell megkeresnünk. Ahhoz, hogy ráleljünk nagyon sok ismeretet kell szereznünk, az emberi természetről, a világ működéséről. A hitünket kell meglelnünk, ami motivál minket célunk elérésében. Ez gyakran egy jó könyv, egy kellemes séta, egy beszélgetés, egy találkozás... formájában jelenik meg. "Itthon is lehet, amit máshol"- hangzott el A Föld szeretője című filmben.
A film Zsolnay Vilmos életét és a híres eozinos porcelánját mutatja be.
Március van, itt a tavasz és megemlékezünk Nemzeti Ünnepünkről.
"Tán alig van madár, mely virgoncabb, jobb kedvűbb, vidámabb volna a seregélynél.
Éneke nem sokat érő, inkább csacsogás, mint ének, néhány kellemetlen csikorgó hangot is hallat,
de oly jó kedvvel és vígan adja elő, hogy szívesen hallgatjuk, már csak azért is, mert a tavasz közeledtét hirdeti. Kiváló utánzóképessége lényegesen hozzájárul ahhoz, hogy énekében gyönyörködjünk.
A seregély már kora hajnalban megkezdi éneklését, napközben el-elhallgat,
este azonban még hosszabb hangversenyt rendez."
Brehm : Az állatok világa
Laura kedves lány, énekével színesítette ünnepi megemlékezésünket.
Új korszerű tanulásszervezési eljárások, módszerek.
Az előzetes tudás feltárására alkalmazható, az adaptivitást és kooperációt segítő, a kommunikációt és kritikai gondolkodást fejlesztő technikák, ötletek és tervek a témahét és a projekt szervezéséhez, valamint a fejlesztő értékelés módszertana saját élményű tanulás segítségével. Ilyen a kooperatív tanulás - tanítás.
A kooperatív tanulási forma a tanulók kiscsoportos tevékenységén alapszik.
Szerepet játszik a tanulók intellektuális képességeinek, valamint a szociális- és együttműködési képességeinek kialakulásában és fejlődésében. A konstruktív tanulási elméletre épül, vagyis az ismeretek elsajátítása nem befogadó, hanem alkotó módon történik. A kooperáció nem azt jelenti, hogy a tanulók csoportokba rendeződnek, és a saját feladatukkal foglalkoznak. A hangsúly a közös munkán, az együttműködésen van.
A szociális készségek területén képzetlen tanulók nem tudnak közösen együttműködni.
Meg kell nekik tanítani azokat a technikákat, melyek az együttműködéshez szükségesek.
A csoportok általában heterogének. A gyengébben teljesítő tanulók esélyt kapnak, hogy ne maradjanak le,
a jobb képességűek tanítva tanulhatnak, így tudásuk mélyebbé válik.
Mivel a tanulás tevékenységhez kötődik, a motiváció erős.
A diákok megtanulják, hogyan viszonyuljanak egymáshoz.
Ez növeli önbizalmukat, erősíti kritikai érzéküket, elősegíti a szocializációt.
Írta: Juhászné Gáspár Dorottya
Csoport- és osztályépítés
Ami először elfecsérelt időnek tűnik,
valójában olyan többszörösen megtérülő befektetés,
amely megfelelő társas környezetet teremt ahhoz, hogy a csoportok a lehető
leghatékonyabban működhessenek. Általános tapasztalat, hogy azokban az
osztályokban, amelyekben hangsúlyt fektetnek és időt szánnak a közösség építésére,
a tanítás sokkal magasabb hatásfokon működik, a diákok sokkal jobban szeretik
a tanulandó tárgyat és az elsajátítandó anyagot. Ha sikerül kialakítanunk a pozitív
közösségtudatot, a kölcsönös bizalmat, szeretetet és megbecsülést a csoportokban
és az osztály egészében, akkor olyan környezetet teremtünk, amely a leghatékonyabb
tanulást teszi lehetővé.
Azokban az osztályokban, amelyekben feszültségek vannak, a közösségépítés
elmulasztása komoly nehézségeket okozhat a csoportmunkában.