2014. február 4., kedd

Testnevelés története



"Mert örök igazság, hogy ép lélek csak ép testben lakik, különösen az újabb társadalmi viszonyoknál fogva föltétlenül szükséges, hogy az iskolákban a test épségének fenntartására, a testi erő edzésére szintén kiváló figyelem fordítassék."
Részlet báró Eötvös József 1867. október 6- án kiadott 11497. számú (VKM) rendeletéből.


Eötvös új törvényjavaslata 1868. június 23-án került a képviselõház elé, s - hosszas parlamenti vita után - csak december 15-én szentesítette a király. Ezzel megszületett Magyarország elsõ népoktatási törvénye, az 1868:38. tc.


Kiemelkedõ jelentõségû törvény ez a magyar népoktatás történetében. (A maga nemében Európa több más országát megelõzte: pl. Angliában 1870-ben, Olaszországban 1871-ben fogadtak el törvényt az általános tankötelezettségrõl.)
Pénzbüntetés terhe mellett kötelezett minden szülõt, hogy gyermekét hatéves korától tizenkét éves koráig iskolába járassa. Ettõl kezdve lépett érvénybe Magyarországon az általános iskolakötelezettség (más szóval tankötelezettség).
A népiskolai oktatás ingyenességét - az 1848. évi tervezettõl eltérõen - nem mondja ki, de az igazoltan szegény szülõk gyermekei "tandíjat nem fizetnek". forrás

testnevelés óra 1965

 1896. I Újkori Olimpia Athén

"A testnevelés ma már nemcsak egy tantárgyat reprezentál, hanem egy olyan műveltségi területet jelöl, amely más műveltségi területekkel karöltve igyekszik megoldást találni korunk globális problémáinak ráeső részére. Így a testnevelés a mozgásműveltség és a motorikus képességek fejlesztése mellett többek között szerepet vállal a testi és lelki egészség egyensúlyának megteremtésében, az egészséges életmódra nevelésben, a káros szenvedélyek elleni
harcban, a helyes higiénés és szexuális szokások kialakításában, sőt a rekreáció és a rehabilitáció területén is." forrás

 

 „Ma nem az a legfontosabb, hogy az embereknek igazságokat mondjunk el, hanem, az a fontos, hogy tűzerőt vigyünk a letargikus idegrendszerbe. Mert manapság a tűzerő fontosabb az embereknek, mint a misztikus alvás. Ma az a lényeg, hogy a Szellemet szolgáljuk, és nem az, hogy vágyakozzunk a misztikus nyugalom után. Az Istenivel pedig akkor kötjük össze magunkat ma, ha ennek lehetőségét az aktivitásban keressük, nem pedig a misztikus lustaságban és kényelemben”..
(Rudolf Steiner, 1920) forrás


"Az 1600-as évek közepén Coménius Amos , aki Sárospatakon élt, könyvében, az Orbis Pictusban már játszóteret és játékok rendszeresítését követelte az ifjúság részére. Mária Terézia alatt az országban több helyen űzték a testgyakorlás egyes fajtáit." forrás

"Mária Teréziának szívügye volt az oktatás. A nagyszombati egyetemet 1777-ben Budára helyeztette. 1773-ban feloszlatta a jezsuita rendet (ekkor válik állami egyetemmé a nagyszombati), növelte az állami iskolák számát, erősítette az állam felügyeletét az egyházi iskolákban, kísérletet tett az egységes tananyag bevezetésére: elrendelte a közhasznú tárgyak felvételét, gyakorlatiasabbá tette az iskolai tananyagot (a történelem tantárgy is ekkor került be a tanrendbe). 1777-ben kiadott tanügyi rendelete, a Ratio Educationis az állam irányítása alá helyezte és egységesen szabályozta a teljes magyarországi oktatásügyet. A közhiedelemmel ellentétben nem írt elő általános tankötelezettséget. A gimnázium megteremtésével összekötötte az elemi és a felsőfokú oktatást, tanítóképzőket állított fel, bővítette az egyetemi karokat, illetve újakat alapított." forrás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése